Ambassadbesöket

Tänkte berätta lite för er om hur min dag i Stockholm har varit.
Alarmet ringde 04:00. Tåget till Stockholm gick nämligen klockan 6!! Pappa hade fixat så att vi kunde parkera gratis på en parkering i stan. Vi ställde oss på det vi trodde var den rätta parkeringen och börjar vid kanske 05.45 gå mot recentrum. På väg till resecentrum går vi för bi en annan parkering, som vi då kommer på var den parkeringen vi skulle ställt oss på. Världens panik utbryter eftersom att vi inte hinner gå tillbaka och flytta bilen!

När vi väl var uppe i Stockholm, jag och Matilda, så tar vi buss 69 och åker mot abmassaderna. Bussens motor går sönder på vägen och vi tvingas endå att leta oss fram till ambassaden till fots. Det var dock inte så svårt att hitta utan ca 5min senare var vi framme. Då var det ju självklart dags för en klassisk fotografring utanför. Det blev dock bara ett foto eftersom att det kändes som att hela den långa kön utanför stirrade på oss som om vi var två apor på en djurpark. Här får ni i alla fall resultatet av den fina bilden och även en liten bild på amerikanska flaggan inne på den oerhört fina (läs fula) ambassaden.



När vi var färdiga med vår korta fotografering ställde vi oss i kön. Där fick vi stå ett tag. Under tiden vi stod där kom vi på/visade det sig att Matilda ju inte fick följa med in på ambassaden. Too bad! Så istället fick hon ta en liten promenad.

När det blev min tur så fick jag gå fram och lämna in mitt pass först innan jag fick komma in. Sedan var det dags för säkerhetskontroll och jag fick lämna in mobilen och mina nycklar.

Sedan fick jag gå vidare in till själva ambassaden. Där togs jag emot av en vakt som gav mig en nummerlapp. Hur svårt hade det varit att ta en nummerlapp själv kände jag?

Jag fick sätta mig och vänta tills mitt nummer ropades upp. Sedan fick jag gå fram till en lucka och lämna in mitt pass och alla mina papper. Efter det var det bara att sätta sig ner att vänta igen till de skulle ropa upp mitt namn.

1h och 30min senare ropade dem upp mitt namn och jag som hunnit bli jättenervös att de skulle glömt bort mig flög upp från stolen som en raket. Jag fick gå fram till en lucka där en tjej ställde några frågor till mig. Det tog ungefär 2min sedan var jag godkänd och klar.

Efter det gick jag och mötte Matilda, som varit på museum under tiden, och vi gick in till gamla stan. Där åt vi lunch och gick runt och strosade lite, sedan blev det lite halv-shopping resten av dagen. Vi var så trötta att vi inte riktigt orkade kolla ordentligt. Istället tog vi varje tillfälle att sitta ner i sköna fotöljer i alla butiker.

Innan vi åkte hem mötte vi Lukas på centralstationen och tog en liten "mack-fika" som Matilda så fint kallade det.

När vi kommer tillbaka till vår fint parkerade bil så står det en liten varningslapp på rutan om att vi står på någon annans parkeringsplats...

Det har varit en riktigt härlig dag trots allt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0